Medewerkerstevredenheidsonderzoek
Nieuws

Hoe tevreden zijn jouw medewerkers?

Medewerkerstevredenheid is een belangrijke kernwaarde om te meten binnen je bedrijf of organisatie. Medewerkerstevredenheid geeft weer hoe gemotiveerd jouw mensen zijn om hun werkzaamheden uit te voeren. Via dit onderzoek kun je erachter komen in hoeverre jouw medewerkers zich in staat gesteld voelen om hun werk uit te voeren. Door te weten wat goed en minder goed gaat, kun je de bedrijfsvoering in nauw overleg met de medewerkers aanpassen, waardoor prestaties verbeteren. Een gespecialiseerd onderzoeksbureau zal je niet alleen helpen met het uitvoeren van een dergelijk marktonderzoek, maar je ook ondersteunen in het begrijpend lezen van de resultaten. Hierdoor kun je een plan van aanpak maken om de medewerkerstevredenheid blijvend te verbeteren.

Opbouw medewerkerstevredenheidsonderzoek

Door de vragen van te voren uitgebreid door te spreken met het onderzoeksbureau dat dit marktonderzoek voor jullie gaat uitvoeren, kun je richting geven aan de vragen waar je antwoord op wilt. Heb je zelf een idee over bijvoorbeeld de mogelijke bottlenecks binnen jouw bedrijf? Of ben je juist benieuwd wat recente veranderingen in de bedrijfsvoering teweeg hebben gebracht? Je verzamelt harde cijfers over wat goed en minder goed verloopt en kunt hier vervolgens naar handelen.

Zwart-wit 

Belangrijk is dat de vragen jouw medewerkers uitnodigen om zich uit te spreken. Een vragenlijst die grotendeels wordt ingevuld met antwoorden als ‘neutraal’ of ‘geen mening’ vertellen je namelijk helemaal niets. Beter is om tamelijk zwart-wit uit te tekenen waar jouw mensen staan en ze uit te dagen hun mening te geven. Neem jouw mensen mee in het proces van het marktonderzoek. Vertel hen dat je waarde hecht aan hun oordeel. Nodig ze uit om hun mening te geven en leg ook uit dat het té neutraal invullen van het marktonderzoek zinloos is. Het zou beter zijn als zij hun mening over bepaalde zaken misschien zelfs wat sterker aanzetten. Dit maakt het lezen van de uitslag makkelijker en betekent dat gewenste maatregelen eenvoudiger te bepalen zijn.

Soft?

Medewerkerstevredenheid wordt door veel managers ten onrechte gezien als een zogenaamde zachte waarde. Maar vergis je niet: het gaat hier niet alleen over waarden als collegialiteit en voldoende vrije dagen. Veel bepalender in de uitkomsten van een medewerkerstevredenheidsonderzoek zijn zaken waar de organisatie zich wel degelijk mee bezig dient te houden, zoals doorgroeimogelijkheden, (h)erkenning van ambitie en effecten van verschillende stijlen van leiderschap. Zoals het onderzoeksbureau je kan vertellen: vrees nooit voor de uitkomst. Juist een niet zo florissant resultaat kan je mogelijkheden bieden om je medewerkers weer mee te krijgen.