Nieuws

Zo ontspannen mogelijk en effectief werken doe je zo!

‘’Wil je deze opdracht nog even doornemen?’’, ‘’Kun je dit nog even oppakken? Wel na wat je nu aan het doen bent hoor!’’, ‘’Als je zo terugkomt van die meeting, kun je dit dan nog even met mij doornemen?’’, ‘’Ik stuur deze mail even naar jou door, oké?’’. Ondertussen lopen er constant mensen die je niet kent door de gang en hoor je de auto’s buiten razen. Eigenlijk wil je de boel even volledig van je afschuiven en ben je echt toe aan een pauze, maar de taken stapelen zich op en je wilt wel je planning voor vandaag af krijgen anders kom je morgen weer in de knel.

Herken jij jezelf in het bovenstaande? Dan wordt het hoog tijd voor verandering. Hoe kun jij zo effectief mogelijk werken en je taken afronden, zonder daar de dupe van te worden en zo min mogelijk stress te ervaren? Ons antwoord is: efficiëntie. Dit woordje klinkt makkelijk, toch slaagt niet iedereen in de uitvoering hiervan. Wij geven jou tips hoe jij zo ontspannen, efficiënt en effectief mogelijk te werk kunt gaan. Verminderen van stress (werk gerelateerd) hoeft namelijk niet heel ingewikkeld te zijn!

De beste werkplek

Het kan lastig zijn om een goede werkplek voor jezelf te vinden. Wellicht lukt het je op kantoor nog wel, maar buiten kantoor (als je bijvoorbeeld een zakelijk event wilt organiseren) kan het lastig zijn om de juiste ruimte te vinden. Wij hebben hier een gouden tip voor!

Op kantoor

Zoek een werkplek die voor jou fijn is en niet te veel afleiding geeft. Als je sneller bent afgeleid, weet je bijvoorbeeld dat je niet op een open plek moet gaan zitten. Ook al heb je dan niet altijd sociaal contact met anderen, je kunt onbewust ook naar anderen of naar buiten gaan kijken. Zoek liever een plekje waar je uitzicht hebt op bijvoorbeeld een muur.

Buiten kantoor

Soms heb je het niet helemaal voor het zeggen en moet je wel in een ruimte zijn met meerdere mensen en wat meer drukte dan je misschien normaal gewend bent. Organiseer je een event of congres? Dan raden wij jou een congrescentrum aan die rust uitstraalt en nieuwe energie geeft. De Ruwenberg is een voorbeeld van zo’n businesshotel dat in de prachtige en rustgevende natuur van Noord-Brabant ligt. Hier krijgen jij en je gasten alle rust en energie om te vergaderen of een congres (of ander zakelijk event) bij te wonen/te organiseren. Een echte aanrader vinden wij!

Plannen… ja of nee?

Plannen. Dit is iets waar velen van ons mee struggelen. Je hoopt natuurlijk 1 gouden tip van ons te horen, maar om eerlijk te zijn is die er niet. Een goede planning is voor iedereen anders. Wat voor de een ontzettend goed kan werken, kan voor de anders alleen maar meer stress opleveren en lastig zijn om aan te houden. Daarom zijn wij van mening dat het vinden van de juiste planning een kwestie van uitproberen is. Vind de planning die het best bij jou past door niet naar andermans mening te luisteren, maar door simpelweg te doen. Wij hebben een paar tools die handig kunnen zijn om te gebruiken:

  • Trello (te downloaden als app voor op je computer en telefoon).
  • To do notitieboekje van de HEMA.
  • To do notitieboekje per week van de HEMA.
  • Yourpurpuz planner (agenda).

Wil je hier echt niet uitkomen? Dan raden wij jou aan om professionele hulp te krijgen van een gecertificeerde coach (bijvoorbeeld SoYellow Coaching).

Wees streng!

Wees streng voor jezelf! Dan bedoelen we niet in de zin van dat je maar moet blijven doorzetten en alle taken moet aannemen. Hiermee wordt bedoeld dat je gewoon binnen de werktijd moet werken die jij met jouw werkgever hebt afgesproken. Heb je een contract van 09.00-17.30? Werk dan binnen deze tijd, niet korter en niet langer. Lukt het jou niet om precies deze tijd te concentreren? Dat is helemaal niet erg en meer dan logisch. Wettelijk gezien mag jij ook naast de lunchpauze (45 minuten) 2 kortere (5-10 minuten) koffiepauzes nemen. Gebruik deze tijd dan ook echt, want zo kun jij efficiënter en effectiever te werk gaan.

Nee = oké

Tot slot is het ook niet erg om een keertje nee te zeggen. Soms heb je gewoon even je dag niet, waardoor je iets minder kunt doen op zo’n dag dan jij eigenlijk zou willen. Het heeft dan geen zin om ook nog eens extra taken aan te nemen. Zo raak jij overwerkt, gestrest en moe. Hierdoor zul je langzamer gaan werken of zelfs uiteindelijk in een burn-out belanden waardoor jij alsnog niets kunt betekenen voor jouw werkgever en/of collega’s. Zeg dan beter een keertje nee, zodat jij je goed blijft voelen en gewoon door kunt blijven werken. Uiteindelijk is dit allemaal jouw eigen verantwoordelijkheid.

Reacties uitgeschakeld voor Zo ontspannen mogelijk en effectief werken doe je zo!